SB | WWF
© Sustainable Brand

October 12th, 2018: Redesigning Bangnampueng Market Workshop

Sustainable Brands Bangkok 2018

Workshop on “Redesigning Bangnampueng Market”- Promoting farmers’ markets as a bustling hub of sustainability เป็น workshop ที่ได้แลกเปลี่ยนเกี่ยวกับประเด็นการบริโภคและผลิตที่ยั่งยืนในระบบอาหาร โดยมี “ตลาดชุมชน” เป็นศูนย์กลางเชื่อมระหว่างชุมชนผู้ผลิตและผู้บริโภค 

Workshop ได้เริ่มจากการแลกเปลี่ยน แบ่งปันประสบการณ์ และกรณีศึกษา จากหลายภาคส่วนทั้ง UN Environment, WWF, TOPS Supermarket, Family Mart, Sustainable Food Lab, ตลาดสุขใจ และ ตลาดบางน้ำผึ้ง ซึ่งร้อยเรียงเรื่องจากภาพใหญ่การสื่อสารกับผู้บริโภคผ่านผลิตภัณฑ์ (consumer information) จนถึงการทำตลาดให้เป็นพื้นที่ขับเคลื่อนความยั่งยืนให้กับชุมชน (localization) 

จากการแลกเปลี่ยนใน workshop พบว่า ถ้าเราสามารถทำตลาดให้ดี ตลาดก็จะส่งเสริมให้ทั้งผู้ผลิตและผู้บริโภคlสามารถก้าวไปอย่างสมดุลและเป็นมิตรต่อโลก โดยเฉพาะปัญหาท้าทายในปัจจุบัน ที่แหล่งอาหารจากฐานการผลิตระดับชุมชน กำลังถูกทำลายลงเรื่อย ๆ จากระบบโครงสร้างสังคมที่เปลี่ยนไป พร้อมกับรูปแบบการบริโภคที่ไม่ยั่งยืน ดังนั้นการสร้างความมั่นคงด้านอาหาร จึงจำเป็นอย่างยิ่งที่จะต้องย้อนกลับมาหาทางออกในฐานการผลิตระดับชุมชนท้องถิ่น ควบคู่กันไปกับการพัฒนาทางเลือกและการส่งเสริมให้บริโภคมีรูปแบบการบริโภคอย่างรับผิดชอบ สร้างผลกระทบน้อยที่สุดจากการบริโภคผ่านการสนับสนุนสินค้าที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม จึงเป็นการสร้างให้เกิดทิศทางความมั่นคงด้านอาหารที่ตรงจุด และสามารถทำให้เกิดรูปธรรมความมั่นคงได้จริง ผลที่ได้จาก workshop นี้จะนำไปเป็นข้อมูลเพื่อพัฒนารูปแบบตลาดที่เหมาะสมสำหรับในแต่ละพื้นที่ที่จะเป็นธงนำการพัฒนาพัฒนาชุมชน พัฒนาเศรษฐกิจ และการท่องเที่ยวที่ยั่งยืน

© WWF-Thailand
© WWF-Thailand

Workshop on “Redesigning Bangnampueng Mark”
Promoting farmers’ markets as a bustling hub of sustainability

The “Redesigning Bangnampueng Market” workshop, under the Sustainable Brand Bangkok 2018 forum, aims to promote knowledge and dialogue exchange on sustainable consumption and production (SCP) in food systems among local communities to better connect consumers and producers.

The workshop consisted of knowledge sharing sessions from UN Environment, WWF-Thailand, TOPS Supermarket, Family Mart, the Sustainable Food Lab, Sookjai Farmer’s Market and Bangnampueng Market on creating consumer information of products toward the sustainability of local farmer markets, as well as highlighting on the challenges and opportunities of the sustainability outcome of farmers markets and local communities, as a self-assessment exercise and an introduction to supply chain hotspot identification tools.

Participants were also given the opportunity to share their knowledge and expertise through the exemplification of different case studies and local farmer 

market model, including Bangnampueng Market, as catalyst towards a sustainable food system. They were  invited to identify key taking points, which will lead participants into workshop mode to brainstorm in different break out groups to respond the question of “how can we improve farmers’ markets so they become a bustling hub of sustainability?”

On enhancing the contribution towards a sustainable food system, through sustainable consumption and production, the workshop stresses on the need to promote locally-produced food and products in farmer’s markets as a form of sustenance for the livelihood and well-being of local communities. Without sustainable production and consumption patterns in place, we are witnessing significant environmental degradation that poses a threat to an interconnected systemic problem with the food chain.  Given that the agricultural sector, production and consumption of food is among the major contributors to the global warming and impacts on the ecosystem, it is vital to enable more sustainable production and consumption choices towards the enhancement of a sustainable food system.  The workshop hopes to further contribute towards sustenance and maintenance of local farmer’s markets as a model of sustainability for the local community, economy and promotion of eco-tourism.


Read more on the Sustainable Brand website here

© Sustainable Brand
© Sustainable Brand